سیستم تصفیه فاضلاب وپساب بهداشتی و صنعتی به روش MBBR

تصفیه فاضلاب به روش MBBR (Moving Bed Biofilm Reactor) یکی از زیرمجموعه های تصفیه پساب ها با لجن فعال هوادهی گسترده می باشد که تا حد بسیار زیادی میزان BOD و آلاینده های موجود در فاضلاب های بهداشتی و صنعتی را کاهش می دهد. اصلی ترین و مهم ترین تفاوت تصفیه MBBR یا لجن فعال هوادهی گسترده در استفاده از بیومس یا پکینگ مدیا در فرایند تصفیه می باشد که روند حذف مواد آلی توسط میکروارگانیسم ها را بهبود میبخشد. در روش های بیولوژیکی تلاش میشود تا با کمک میکروارگانیسم ها و باکتری های هوازی و بی هوازی مواد آلی تجزیه شده و کیفیت فاضلاب بهبود پیدا کند .  یکی از روش های ارائه شده برای این منظور می باشد که در واقع همان روش تصفیه فاضلاب با لجن فعال با هوادهی گسترده می باشد که در آن از پکینگ مدیا یا بیومس های کوچک استفاده می شود.پکینگ مدیا یا بیومس به تکه های کوچک گفته میشود که اغلب از جنس پلی اتیلن بوده و شرایط را برای رشد و تکثیر میکروارگانیسم ها فراهم می کنند. در واقع با ورود این قطعه های کوچک به درون حوض هوادهی، میکروارگانیسم ها روی سطح آنها قرار گرفته و رشد زیادی پیدا نموده و مواد آلی بیشتری را مصرف می کنند. مصرف و تجزیه مواد آلی به کمک باکتری های قرار گرفته بر روی بیومس ها باعث بهبود کیفیت پساب و کاهش مقدار BOD می گردد.

تصفیه فاضلاب به روش رأكتور بيو فيلمي با بستر متحرك (MBBR ، فرايندی است كه توسط كمپانی نوروژی ( كالدنس ميلدج تكنولوژی ) معرفی شده و توسعه يافته است. تصفیه فاضلاب به روش MBBR شامل اضافه كردن پكينگ هايی استوانه ای شكل از جنس پلی اتيلن ( دانسيته مخصوص g/cm³ 0.96 ) در حوض های هوادهی يا غير هوادهی است كه به رشد بيوفيلمی كمك می كنند. سيستم تصفیه فاضلاب MBBR از آکنه هايی (Packing) تشكيل شده كه در مخزن هوادهی شناور هستند . بر روي اين آکنه های غوطه ورلايه ای از بيوفيلم  رشد ميكند و  توده بيولوژيکی شناور را  در محيط فاضلاب افزايش ميدهد. اين توده های بيولوژيكی در فاضلاب نقش تجزيه مواد آلي را بر عهده دارد. از اين روش جهت حذف BOD، COD و نيتروژن استفاده ميشود. معمولاً اين استوانه های كوچك تقريباً 10 ميلی ليتر قطر و 7 ميلی ليتر ارتفاع همراه با اتصالاتی درون استوانه و باله های طولی در بيرون می باشند.

در خروجی تانك هوادهی از صفحه مشبكی با سوراخ هایی به ابعاد 5*25 ميلی متر استفاده می شود كه از خارج شدن اين پكينگ های معلق از تانك هوادهی جلوگيری گردد. حجم پكينگ های بكار رفته در محدوده 25-50 درصد حجم تانك مي باشد. در اين فرايند، جهت معلق نگه داشتن پكينگ ها از ميكسر يا تلاطم هواي ايجاد شده توسط ديفيوزرها استفاده مي شود. در تصفيه هوازي ، معلق نگه داشتن پكينگ ها توسط حبابهاي هواي ايجاد شده توسط ديفيوزرها مي باشد، در صورتيكه در تصفيه بي هوازي يا انوكسيك ، اين عمل توسط ميكسر صورت مي گيرد. در فرايندMBBR، برخلاف فرايند Captor and Linpor، به برگشت لجن فعال نياز نبوده و از حوض ته نشيني ثانويه فقط جهت ته نشيني جامدات استفاده مي شود.

فرايند MBBR با كاهش بارگذاري جامدات در زلال ساز هاي موجود ، مزيتي را براي ارتقاء طرح فراهم مي كند . حضور پكينگ ها باعث مي شود از ديفيوزرهاي حباب ريز با بازدهي بيشتر استفاده نشود، زيرا نيازمند تخليه دوره اي تانك هوادهي و حذف پكينگ ها براي تميز كردن ديفيوزرهاست.

 پکینگ مدیاهای مورد استفاده توسط هوایی که به مخزن ها از طریق دیفیوزر تزریق می گردد و یا سایر دستگاه های مکانیکی هوادهی به همواره به صورت معلق نگه داشته می شوند. مدیاها به صورتی طراحی شده اند که دارای سطح مقطع بسیار در واحد حجم هستند، این موضوع سبب می شود تا سطح مقطع بسیاری برای میکروارگانیسم ها وجود داشته باشد تا بتوانند به سطح این مدیا بچسبند و رشد کنند. سطح مخصوص این مدیاها از ۳۵۰ مترمربع بر مترمکعب تا ۱۲۰۰ مترمربع بر مترمکعب متغیر می باشد.

Translate »