پکیج شوری زدایی (Electrical Conductivity Reducer)

ستفاده از دستگاه الکترولیز به منظور کاهش املاح موجود در آب دارای قدمت تقریبی 30 ساله است. برای اولین بار محققین کشور آلمان، شرکت Prominent  اقدام به طراحی دستگاه مذکور نمودند. این دستگاه با استفاده از جریان های الکتریکی باعث تجزیه شدن یا باردارشدن املاح محلول در آب شده و بدین صورت تصفیه و پالایش آب صورت می پذیرد.

بعد از کشور آلمان، محققین و صنعت گران کشورهای مختلف بر آن شدند تا نسبت به تجاری سازی این دستگاه اقدام نمایند. در حال حاضر بیش از ۸ کشور و ۴۰ شرکت اقدام به تولید این مکانیزم نموده اند. این روش از سال ۱۹۹۰ میلادی در اروپا به عنوان سیستم گندزدایی اصلی مطرح و کاربردی شده است. قابل توجه است که این روش در چند سال گذشته در استان های لرستان،  مرکزی و ایلام به عنوان واحد گندزدای اصلی آب نصب و در حال بهره برداری می باشد.

در فرایند الکترولیز آب حاوی نمک محلول با جریان مستقیم، کاملاً مشخص است که هرچه سطح تماس پليت‌ها ( کاتد و آند ) با الکتروليت ( آب نمک ) بيشتر باشد، راندمان بالاتري از الکترولیز نيز حاصل مي‌گردد، و دلیل آن تماس مؤثر و بيشتر بين مواد معلق، توده‌هاي کلوئيدي، محلول و ميکرو حباب هاي گازهاي الکتروليتي که از سطح الکترود آزاد مي‌شود، مي‌باشد. روشهاي متعددي در سالهاي اخير مورد توجه و بررسي قرار گرفته است که از اين ميان مي‌توان به فرآيند انعقاد و شناور سازي الکتريکي که به عنوان يک نوآوري قابل توجه در صنعت آب و فاضلاب، مطرح مي‌باشد اشاره کرد. امروزه تكنيك الكتروشيميائي يك ابزار فرآيندي مهم جهت جداسازي و كنترل انواع آلاينده‌ها شده است. تکنولوژي‌هاي الکتروشيميايي، مزاياي متعددي دارند که مهمترين آنها عبارتند از: سازگاري با محيط زيست، کاربرد چند منظوره، بازدهي انرژي بالا، ايمن بودن فرایند، انتخاب گري عناصر در هنگام کار، سازگار با ماشيني شدن ( اتوماسیون کامل )، سادگي و ارزاني نسبی در مورد مکانيسم است.

بايد گفت الکتروليز يک واحد فرآيندي است که تغييرات شيميايي در آن ناشي از واکنش انتقال الکترون از ميان سطح مشترک محلول و الکترود مي‌باشد. جريان الکتريکي بوسيله جريان الکتريسيته مستقيم تأمين مي‌شود و ولتاژ کاربردي بين دو الکترود در يک سلول، واکنش را به پيش مي برد.

مکانيسم‌هاي اصلي الکتروليز براي تصفيه پيشرفته به شرح زير مي‌باشد:

۱) اکسيداسيون و گندزدايي الکتروشيميايي

۲) فلوکولاسيون الکتروشيميايي

۳) شناورسازي الکتروشیمایی یا هرترکیبی از این مکانیسمها.

اين فرآنيد از طريق کاربرد جريان مستقيم برق با ولتاژ بين ۳ تا ۶۰  ولت و شدت جريانهاي متغير که بسته به ميزان آلودگي پساب تعيين مي‌شود با استفاده از الکترودهايي از جنس آلومينيم، آهن معمولي، فولاد ضد زنگ و يا ذغال صورت مي‌گيرد.

در فرایندهای  الکترولیز، همانگونه که در فرمول های ذیل اشاره شده است، الکترود آند ( قطب آند ) با فرایند خوردگی مواجه می شود. سرعت خوردگی الکترود آند به عوامل ذیل بستگی دارد.

  • جریان عبوری از الکترود.
  • سطح الکترود
  • میزان هدایت الکتریکی الکترولیت
  • فاصله خطی الکترود آند از کاتد
  • ولتاژ تغذیه الکترود
  • نوع جریان عبوری از الکترولیت

در صورتی که هدف از الکترولیز کاهش نمک های محلول در آب باشد، می بایست برای تامین انرژی غالب بر انرژی پیوند مولکولی  نمک ها،  چگالی جریان را در بالاترین سطح لازمه حفظ کرد. این امر خود بیانگر این است که مواردی نظیر جریان عبوری از الکترود و نوع آن باید با در نظر داشتن سطح ولتاژ با مساحت الکترود و فاصله آنها از یکدیگر در یک نسبت کمیتی باشند. زیرا که تغییر در هر یک از پارامترهای فوق، تغییر چگالی جریان را به دنبال دارد. بالا بودن پیوسته و مداوم چگالی جریان در فرایند الکترولیز، سرعت خوردگی الکترود آند را به شدت افزایش می دهد. سرعت خوردگی بالا، عمر سیستن را به شدت کاهش می دهد. کوتاه بودن عمر الکترود آند با توجه به قیمت آن، سبب شده است تا این سیستم از بعد توجیه پذیری اقتصادی در زیر ذره بین طراحان قرار گیرد.

Translate »